Direktlänk till inlägg 14 april 2018

Malaysia - check

Av Rebecca - 14 april 2018 15:55

Jag vet att uppdateringen är seg men ja, bjuder på ett längre inlägg istället.

Efter Thailand åkte vi vidare till Malaysia och Kuala Lumpur, staden och landet överraskade mig väldigt. Svårt att beskriva men var i alla fall verkligen inte som jag hade tänkt mig. Under vår tid i Kuala Lumpur bodde vi på något som vi ansåg vara ett lyx ställe i alla fall för oss. Det var egentligen en ?sovsal? men kändes lite mer som en egen lägenhet. Vi var kanske som max 5pers i den men kunde ha varit 10st. Det fanns 2st ?sovsalar? med våningssängar och vi bodde som max tillsammans med 2 andra tjejer i vårt rum o 2 killar i det andra men hela sista dagen hade vi hela stället för oss själva. Vi bodde på den 19:de våningen och hade fri tillgång till en infinitypool på 5:e våningen och en på 37:e samt till ett gym. Vi passade också på att laga vår egen mat i köket och hade myskvällar i vardagsrummet med Are You The One Sweden, guacamole o snacks. Större delen av vistelsen tillbringade vi faktiskt just på hotellet och vid poolen med den underbara utsikten.

Vi tog då tillfället i akt att åka upp i KL Tower och tog en massa bilder där i deras olika glasboxar. Vi hade läst att där kunde vara en hel del människor så vi åkte dit tidigt med tåg och gick sedan den sista biten men som tur vad så slapp vi långa köer och sånt. Vi hade även lyxen att kunna gå in i glasboxarna flera gånger för att ta bilder och tillbringade mycket tid uppe på sky deck för att sedan åka ner till observation deck vilket inte var lika fantastisk men ändå fett fint. Vi passade även på att besöka Petronas Twin Towers som vi först tänkt åka upp i men var väldigt glada över att vi inte gjorde när vi väl såg det. Det var inte alls lika högt och hade endast varit bakom glas då det i så fall varit på en bro mellan tornen så vi var nöjda med vårt val av att åka upp i KL tornet istället. Men även där passa vi på att ta en massa bilder både på varandra och tillsammans med en del människor som konstigt nog ville ta bilder med oss?!

Vi besökte även en Eco park och deras botaniska trädgård vilket båda var väldigt fina innan vi åkte vidare till Borneo, en ö i Malaysia.

Borneo var helt fantastiskt men lokalbefolkningen var lite läskiga. Tror inte de var så vana med mitt och Emmeli?s utseende då de kunde ta och smygfotografera oss, skrika/kalla efter oss och sånt vilket var lite obehagligt i mellan åt och gjorde så att vi höll oss inne på kvällar/nätter och inte kollade mer på nattmarknaden. Annars var Kota Kinabalu inte något speciellt men öarna runt omkring ska man inte snacka om, HELT FANTASTISKA med klarblått vattnet och kritvit strand. Rekommenderar dem starkt. Vi besökte Sapi, Mamutik och Gaya, på Gaya passade vi också på att ta en egen sightseeing i djungeln iklädd bikini och flipflops. Ej vår smartaste ide...

Sedan åkte vi vidare till Sepilok och besökte två räddningscenter där för sun bears och orangutanger vilket var väldigt häftigt och kändes bra att pengarna gick till något bra. Rekommenderas också om man är på Borneo trots den 6h långa bussresan det tog att ta sig dit då vi valde det före flyg.

Sedan åkte vi vidare till Sandakan för att därifrån åka ut till riktiga djungeln och bo där i 3 dagar. Vi hade 4 st river cruises och 2 nightwalks samt 1 jungle treeking vilket var grymt. Dock var turerna på floden inte superkul och det var tidiga morgnar men vi såg en hel del. Orangutanger, krokodiler, fåglar, 4-5 sorters apor och vi hade även turen att kunna se Borneos vildkatter vilket är ovanligt. De var så söta men så mycket mindre än vad jag trodde, var dock just dem jag hoppades på att kunna se så jag var överlycklig.
(Har dock ingen riktig kamera med mig så bilderna är inte det bästa och ej särskilt tydliga eller tillräckligt inzoomade.)

På vägen tillbaka till Kota Kinabalu fick vi skjuts av en finsk kille som hade bil så blev lite av en roadtrip som var kul. Vi besökte även en grotta på vägen som var väldigt fin trots att det var ganska äckligt med fågelskit och kackerlackor överallt där man gick. Dock var det såna fåglar vars bon de använder i Kina till någon speciell soppa så var lite coolt i alla fall.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Rebecca - 11 september 2018 20:09

Fett seg uppdatering, I know men har inte mått så bra. Familjeroadtripen var fantastiskt och vi såg och upplevde så otroligt mycket, kryssade av en del från UNESCOs världsarvs lista och bara umgicks tillsammans som en familj. Något som enligt mig beh...

Av Rebecca - 2 augusti 2018 03:25

Har troligtvis jobbat färdigt för denna sommaren men blir kanske mer jobb i år lite beroende på vad jag väljer. Vet än inte om ja ska plugga eller jobba till hösten, återstår o se. Efter Asien-resan har jag även då jobbat en del, mestadels kväll/ tid...

Av Rebecca - 30 juli 2018 12:59

Har hänt en hel del sen sist vilket gjort att jag inte bloggat. Det har varit en rätt tuff period då min mormor tyvärr blev sjukare och fann tillslut sin frid. Hela familjen försöker fortfarande bearbeta detta och kämpar på dag för dag. Hon var och f...

Av Rebecca - 24 mars 2018 06:17

I skrivande stund sitter jag på hostelrummet i Kuala Lumpur och käkar kex. 3 veckor av resan har redan flugit iväg i rekord fart. De första veckorna tillbringades som sagt i Thailand. Förra gången jag var i thailand (2014) blev jag väldigt besviken o...

Av Rebecca - 21 februari 2018 19:13

Blev att jag tog bilen hem till mormor idag och var där runt 2-tiden. Vi spelade kanasta, fikade på några jättegoda äpple muffins och pratade om resan. Hade verkligen jätte mysigt trots att jag förlorade denna gången, haha :( Kommer sakna henne någo...

Presentation


Tjaba tjena!
Ledsen om jag gör er besvikna men denna blogg kommer inte till att handla om skor.

Den kommer att handla om mitt liv och vardag som en 19 årig tjej nere i Skåne.

Enjoy :)

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2018 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards