Direktlänk till inlägg 15 november 2017

Denna dagen...

Av Rebecca - 15 november 2017 23:54

Denna dag började med att jag redan på tåget och bussen till högskolan höll på att somna men därefter rullade väl dagen på hyfsat. Stannade över 1h för ett grupparbete som ska redovisas på fredag, därefter hoppade jag på tåget och det är väl där egentligen som själva inlägget börjar?

Tog tåget hem 16.37 i hoppet om att kunna komma hem, byta om till mjukis och plugga lite. Men det gick inte riktigt som planerat...

Bara några minuter efter att vi lämnat Lunds station stannar vi ändå ganska så tvärt. Sedan hör vi en hög smäll och jag ser gnistor mittemot där jag sitter utanför fönstret, vilket var rätt så läskigt om jag ska vara ärlig. Man insåg ju ganska direkt att något var fel och jag satt där beredd på att det skulle börja brinna eller något, vilket det som tur aldrig gjorde.

Lite mindre än 1h senare fick vi reda på att det varit ledningen över spåret som gick sönder vilket förklarar smällen och gnistorna samt att strömmen saknades. Vi fick också reda på att ledningen låg ovanpå tåget (från ett godståg som körde förbi) vilket utgjorde en livsfara och gjorde att vi inte kunde lämna. Sen satt vi där i några timmar och väntade på att det skulle vara säkert för oss att lämna.

Tiden ticka på liksom batteriet på mobilen blev allt mindre, tog ett tag innan jag insåg att jag hade med datorn och kunde ta denna batteri till att ladda mobilen då all ström i tåget ju var av. Det innebar också att värmen slogs ut och tåget blev iskallt så inte nog med att man var hungrig, trött och irriterad över att redan ha suttit där ett tag nu skulle man även frysa och fanns inget att göra åt det.

Såklart måste det alltid finnas någon som leker cool och kaxig vilken det även fanns i detta fall i form av 3. De höll på att tramsa med sina tändare, tända cigaretter och ringa lokföraren med dumma påståenden och liknanden. Kan inte bara vara jag som inte förstår hur dem tänkte, eller? Inte leker man väl med eld, något som kan utsätta andra för fara och framförallt inte om det är livsfara att lämna tåget man är i??

Och att röka i ett instängt tåg? Kanske är aningens överkänslig men vill inte påverkas av passiv ökning av en så korkad anledning. Har inget emot personer som röker, visst jag tycker det är dumt och skulle själv aldrig börja men jag kan inte bestämma över hur andra ska leva sitt liv. Nog om det nu kanske kommer ett inlägg om det senare, vem vet ;)

När vi äntligen evakuerats från tåget fick vi först gå ca 250m på spåret för att sedan vika av till ett villaområde där ersättningsbussar skulle vänta. Mobilerna fick agera ficklampor och vi gick bland annat förbi en del ledningar som även de gått sönder men jordats och säkrats. I villaområdet var det lite dåligt beskrivet vart vi alla skulle gå men tillslut hitta vi bussarna och kunde åka till stationerna.

Tur nog kunde mamma och pappa hämta mig på den station jag brukar åka till vilket innebar att jag slapp ännu en buss och sparade lite runt 30 min. Blev att äta direkt när jag kom hem då jag var utsvulten sen har jag också bestämt mig för att plugga hemma imorgon istället för att åka in till föreläsningarna.

Så skönt att vara hemma nu i alla fall om så 6h senare än planerat...
Nu blir det i alla fall sängen, sov så gott och hoppas ni haft bättre och kortare resor hem än min men det var ett äventyr i sig.

Blev en del bilder från snapchat gällande händelseförloppet.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Rebecca - 11 september 2018 20:09

Fett seg uppdatering, I know men har inte mått så bra. Familjeroadtripen var fantastiskt och vi såg och upplevde så otroligt mycket, kryssade av en del från UNESCOs världsarvs lista och bara umgicks tillsammans som en familj. Något som enligt mig beh...

Av Rebecca - 2 augusti 2018 03:25

Har troligtvis jobbat färdigt för denna sommaren men blir kanske mer jobb i år lite beroende på vad jag väljer. Vet än inte om ja ska plugga eller jobba till hösten, återstår o se. Efter Asien-resan har jag även då jobbat en del, mestadels kväll/ tid...

Av Rebecca - 30 juli 2018 12:59

Har hänt en hel del sen sist vilket gjort att jag inte bloggat. Det har varit en rätt tuff period då min mormor tyvärr blev sjukare och fann tillslut sin frid. Hela familjen försöker fortfarande bearbeta detta och kämpar på dag för dag. Hon var och f...

Av Rebecca - 14 april 2018 15:55

Jag vet att uppdateringen är seg men ja, bjuder på ett längre inlägg istället. Efter Thailand åkte vi vidare till Malaysia och Kuala Lumpur, staden och landet överraskade mig väldigt. Svårt att beskriva men var i alla fall verkligen inte som jag ...

Av Rebecca - 24 mars 2018 06:17

I skrivande stund sitter jag på hostelrummet i Kuala Lumpur och käkar kex. 3 veckor av resan har redan flugit iväg i rekord fart. De första veckorna tillbringades som sagt i Thailand. Förra gången jag var i thailand (2014) blev jag väldigt besviken o...

Presentation


Tjaba tjena!
Ledsen om jag gör er besvikna men denna blogg kommer inte till att handla om skor.

Den kommer att handla om mitt liv och vardag som en 19 årig tjej nere i Skåne.

Enjoy :)

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7 8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2017 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards