Direktlänk till inlägg 20 februari 2018

Two reasons

Av Rebecca - 20 februari 2018 22:11

2017 var för mig ett underbart år med bland annat studenten, balen och allt som hörde dit men även ett otroligt tufft år. Under hela året utsatte jag mig själv för en hel del press genom att jag bland annat kände mig så illa tvungen att få högsta betyg i de flesta ämnen och därmed sket i min egen hälsa och alla varningssignaler som jag märkte av. Detta för att skolan och betyget för mig då utgjorde hela min framtid och jag såg de som den avgörande faktorerna för om jag skulle lyckas eller ej i mitt liv. Vilket jag insett nu i efterhand inte är fallet och därav jobbar jag nu på att sänka mina höga förväntningar på mig själv för att minska på pressen och att må bättre. Det är ALDRIG försent att läsa upp ett ämne eller två, byta jobb eller också helt ändra linje/utbildning. Detta insåg jag på högskolan i samband med att det inte bara var ungdomar som läste utan även äldre personer. Det fick mig att inse att kan de så kan jag, det är aldrig försent att byta eller utbilda sig till något mer och inte måste min framtid vara planerad till fullo än. Jag har ju gott om tid och kan ändra mig längst med vägen om jag så vill det.

 

Jag har fortfarande en låång bit kvar med att sänka mina höga förväntningar på mig själv men gällande högskolan lyssnade jag på min kropp. Det kändes tydligt hur nära jag var att krascha och att faktiskt gå in i väggen. Till sist insåg jag att jag nog inte skulle klara ännu en kurs och stressen den skulle medföra. Nu är jag istället på ett studieuppehåll för att under resans gång kunna fundera ut vad jag verkligen vill samt kunna ta det lugnt och istället fokusera på att må bättre. Kan hända att jag återgår till att studera geologi eller också blir det något annat, det återstår att se. Det blev helt enkelt glasklart för mig inför den senaste tentan (som jag också klarade, yey!!!) att jag var tvungen att förändra något och fort. Därav var tajmingen väldigt lämplig.


Nog om det nu men det är den största av anledningarna i alla fall.

Sedan tog jag studenten den 9:de Juni 2017 och redan den 12 började jag jobba. Jag jobbade sedan fram tills att högskolan började efter sommarens slut och hade därav inget sommarlov eller ens en ledighet då, så varför inte ta det nu liksom? ;) 


I somras var också en sjukt jobbig period för hela familjen då min mormor var riktigt riktigt sjuk och dålig. Jag tog det hela väldigt hårt då hon verkligen betyder världen för mig. Min mormor är verkligen en riktig kämpe, hon tog sig upp från den absoluta botten till idag och för det är jag så himla tacksam och stolt, därmed tar jag till vara på varje tillfälle jag kan träffa henne och jag ska faktiskt höra om hon vill träffas, prata och spela lite kanasta igen imorgon.

Hur mycket jag än inte vill tänka på det så kan jag inte hjälpa att ändå vara rädd att det ska hända igen trots att hon idag ändå är så mycket bättre än under hela den perioden. Detta gör dock att resan på ett sätt blir lite jobbig om ni förstår mig rätt. Jag vill ju liksom umgås och tillbringa så mycket tid med henne som möjligt och resan kommer lite ivägen för det på såviss :(. Försöker lösa det hela ändå genom att lära min mamma och pappa skype så förhoppningsvis så kan även mormor vara med på många av samtalen.


Vet att inlägget kom ut sentoch för det är jag ledsen men har har fullt upp med att fixa paket idag till Linda, pappa och min lillebror som alla ska firas innan avfärd. Har dessutom varit hos frisören och klippt samt slingat om min utväxt så nu har jag nästintill vitt hår igen. Tekniskt sett är det fortfarande "imorgon" i ca 15 minuter till ;)


Nu tänkte jag lägga mig så Godnatt allesammans och sov så gott.

finsko-98



 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Rebecca - 11 september 2018 20:09

Fett seg uppdatering, I know men har inte mått så bra. Familjeroadtripen var fantastiskt och vi såg och upplevde så otroligt mycket, kryssade av en del från UNESCOs världsarvs lista och bara umgicks tillsammans som en familj. Något som enligt mig beh...

Av Rebecca - 2 augusti 2018 03:25

Har troligtvis jobbat färdigt för denna sommaren men blir kanske mer jobb i år lite beroende på vad jag väljer. Vet än inte om ja ska plugga eller jobba till hösten, återstår o se. Efter Asien-resan har jag även då jobbat en del, mestadels kväll/ tid...

Av Rebecca - 30 juli 2018 12:59

Har hänt en hel del sen sist vilket gjort att jag inte bloggat. Det har varit en rätt tuff period då min mormor tyvärr blev sjukare och fann tillslut sin frid. Hela familjen försöker fortfarande bearbeta detta och kämpar på dag för dag. Hon var och f...

Av Rebecca - 14 april 2018 15:55

Jag vet att uppdateringen är seg men ja, bjuder på ett längre inlägg istället. Efter Thailand åkte vi vidare till Malaysia och Kuala Lumpur, staden och landet överraskade mig väldigt. Svårt att beskriva men var i alla fall verkligen inte som jag ...

Av Rebecca - 24 mars 2018 06:17

I skrivande stund sitter jag på hostelrummet i Kuala Lumpur och käkar kex. 3 veckor av resan har redan flugit iväg i rekord fart. De första veckorna tillbringades som sagt i Thailand. Förra gången jag var i thailand (2014) blev jag väldigt besviken o...

Presentation


Tjaba tjena!
Ledsen om jag gör er besvikna men denna blogg kommer inte till att handla om skor.

Den kommer att handla om mitt liv och vardag som en 19 årig tjej nere i Skåne.

Enjoy :)

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19 20 21
22
23
24
25
26
27
28
<<< Februari 2018 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards